אורגני או ממומן טה מדיה

שיתוף

מה עדיף, תוכן אורגני או קידום ממומן?

אורגני או ממומן טה מדיה

אחת השאלות שמטרידה בעלי עסקים היא באיזה אפיק כדאי יותר להשקיע: האם ליצור תוכן אורגני ולהמתין זמן רב עד שייראו ממנו תוצאות (אבל הן גם תהיינה אפקטיביות לאורך זמן רב יותר) או אולי לעשות קידום ממומן שיחזיר תוצאות מהירות יותר והשפעתו יחסית קצרת טווח?

התשובה לשאלה שבכותרת אינה חד משמעית, אלא תלויה בשלל גורמים שיכולים להיות שונים מעסק לעסק, לרבות הצרכים והמטרות של בעל/ת העסק וכמובן התקציב שניתן להקדיש לכך. ובכל זאת, כדאי להכיר מעט יותר את שתי האפשרויות כדי לסייע בקבלת ההחלטה.

יצירת תוכן אורגני: טווח ארוך ואמינות

אורגני או ממומן? תלוי בין היתר במטרות העסק
אורגני או ממומן? תלוי בין היתר במטרות העסק

רוב הגולשים, העוקבים והלקוחות של העסק נוטים לייחס אמינות גבוהה לתכנים אורגניים, טבעיים, לא ממומנים. ככל שרמת האמינות תהיה גבוהה יותר כך תגדל המוטיבציה שלהם להמשיך לעקוב אחרי העסק דרך האתר או דרך הרשתות החברתיות, ובאופן טבעי גדל הסיכוי שהם יבצעו פעולות שונות – משיתוף התכנים עם חבריהם, המשך בהצטרפות לרשימת תפוצה ועד ביצוע רכישה.

איך יוצרים תוכן אורגני? עורכים מחקר מעמיק של ביטויי מפתח כדי להבין מה מעניין את צרכני התוכן שלנו, יוצרים תוכן שיענה על הצרכים או הרצונות שלהם, מבצעים אופטימיזציה מבחינת SEO (תיאורי מטא, תגי כותרת וכדומה), ופועלים במגוון ערוצי הפצה כדי להגביר את החשיפה לתוכן הזה.

החיסרון הבולט ביותר של תוכן אורגני: הוא דורש הרבה מאוד סבלנות. בתחילת הדרך נדמה כאילו האפיק האורגני כלל לא מניב פירות, ולעיתים צריך לחכות כמה חודשים עד שמתחילים לראות תוצאות: בהתחלה אין הרבה לייקים או עוקבים, הדירוג בגוגל עדיין נמוך, ולוקח זמן עד שהמספרים מתחילים לעלות. יחד עם זאת, אם מסיבה כלשהי נחליט "לסגור את הברז" ולהפסיק להשקיע בתוכן אורגני, יקח גם זמן עד שתוצאותיו יתפוגגו. כלומר ההשפעה החיובית נשארת לאורך זמן רב יחסית.

קידום ממומן: חזק, מהיר וקצר

הכוונה בקידום ממומן היא לשלם לפלטפורמה מסוימת (גוגל, פייסבוק, טיקטוק וכו') כדי שהיא תציג מודעה מטעם העסק במיקום מסוים, לפרק זמן מסוים או למספר חשיפות מסוים. בגוגל, המודעה הזו מופיעה רק כשגולשים מבצעים חיפוש ספציפי ומוגדר מראש, כך שבאמצעותה ניתן לחשוף את העסק בפני קהל ממוקד מאוד של לקוחות פוטנציאליים ולהגדיל את הסיכוי שיבצעו פעולה רצויה, כמו השארת פרטים או רכישה. בפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ודומותיהן, הקמפיין לאו דווקא מבוסס על חיפוש אלא על המידע שיש לפלטפורמות הללו אודות המשתמשים שלהן (דמוגרפיה, תחומי עניין, היסטוריית גלישה וכו').

לעומת האפיק האורגני, תוצאותיו של קידום ממומן ניכרות כמעט מיד. בגוגל, למשל, המודעה של העסק מופיעה מעל כל תוצאות החיפוש האורגניות, כאשר תוכן אורגני של אותו עסק יכול להופיע בדירוג נמוך יחסית באותן תוצאות החיפוש. החסרונות: יש גולשים שמתעלמים ממודעות ממומנות או מייחסים להן אמינות נמוכה בהשוואה לתוכן אורגני; ולא פחות חשוב – ברגע שעוצרים את הקמפיין הממומן, גם השפעותיו מתפוגגות במהירות.

לרוב עדיף גם וגם

אין תשובה אחת חד משמעית לשאלה מה עדיף, משום שהדבר תלוי במאפייני העסק ובעליו. גם לסביבה יש השפעה מסוימת על ההחלטה: למשל, אם זהו עסק חדש שנכנס לשוק רווי עם תחרות גדולה ולפיכך זקוק לחשיפה גדולה בפרק זמן קצר, כנראה שמוטב לו לבחור בקידום ממומן. לעומתו, אתר ותיק המבקש לשמר תדמית אמינה וסמכותית לאורך זמן יבחר אולי ביצירת התוכן האורגני.

מניסיוננו, הדרך הטובה ביותר עבור רוב העסקים כוללת שילוב מסוים של תוכן אורגני עם קידום ממומן. הרי אין ביניהם סתירה, אז אפשר בעצם ליהנות מכל העולמות: חשיפה מהירה בזכות קידום ממומן יחד עם אמינות וסמכותיות ארוכות טווח בזכות קידום אורגני.

 

רוצים לשמוע עוד על הדרכים בהן טה מדיה יכולה להרים את העסק שלכם למעלה?